TRANSFORMACJE LEAN

Transformacje Lean wykonywane przez Brainstorm Group mają na celu zmianę funkcjonowania firmy Klienta opierając je na kilku filarach:

  • Orientacji na Klienta i jego potrzebach
  • Szacunku do ludzi
  • Ciągłym doskonaleniu
  • Eliminacji marnotrawstwa

Na transformacje zazwyczaj decydują się Klienci którzy mają różnego typu problemy, które uwidaczniają się w organizacji poprzez spadek efektywności pracy, spadek wyników, wzrost fluktuacji pracowników, odejście Klientów, presja na cenę ze strony Klienta, konflikty pomiędzy działami w firmie.

Przyczyny tych problemów leżą w różnych obszarach i nie da się najczęściej zastosować jednego złotego środka aby przyniósł on pożądany rezultat. Jednym z rozwiązań jest przeprowadzenie transformacji lean, która polega na zmianie nie kultury ale zmianie sposobu myślenia i zmianie sposobu działania.

Wszystkie działania podejmowane przez firmę zmieniają się w takim kierunku aby dostarczyć jak najwięcej wartości Klientowi. Niezależnie jakie działania się podejmuje (eliminację marnotrawstw, wprowadzenie systemu JIT, wprowadzenie systemu JIDOKA, wprowadzenie 5S, czy wprowadzenie systemu Kaizen) - wszystkie mają one na celu dostarczenie wartości Klientowi. To on jest najważniejszy i jego potrzeby są najważniejsze.

Lean02  

Bardzo często transformacje lean zaczynamy od działu zakupów aby zapewnić z jednej strony dostawy na czas surowców i półproduktów i wyeliminować marnotrawstwo magazynowania a z drugiej strony renegocjujemy z dostawcami ceny zakupu towarów i usług tak aby nasz Klient możliwie szybko poczuł efekty naszego projektu. Przy okazji negocjacji ceny negocjujemy też terminy płatności, terminy dostaw, magazyny konsygnacyjne itp. Nasza praca jest zależna od tego na co umówimy się z Klientem. Czasami jesteśmy w roli szkoleniowców i przygotowujemy zespół zakupu do tego aby sam był w stanie przejść przez zmianę i udzielamy informacji zwrotnych będąc obserwatorami na spotkaniach, czasami sami wchodzimy w rolę negocjatorów jeśli potrzebne są szybkie efekty, a później w drugim etapie przygotowujemy zespół aby mógł realizować te procesy bez nas. Oprócz działań w roli szkoleniowców i konsultantów wchodzimy w rolę coachów aby maksymalnie pracować na potencjale pracowników wprowadzając zmianę i w rolę mentorów aby dzielić się swoim doświadczeniem.

Podczas transformacji lean najczęściej dotykamy każdego procesu w firmie i współpracujemy z pracownikami każdego działu od produkcji po finanse, tak aby organizacja była bardziej efektywna i aby bolączki i kłopoty z którymi się spotyka na trwale wyeliminować.W trakcie transformacji lean nie zapominamy o podnoszeniu kompetencji pracowników i to nie tylko z filozofii czy narzędzi lean ale także z kompetencji menedżerskich i specjalistycznych. Często pracujemy też z zarządem nad zmianą strategii, nad zdefiniowaniem dźwignii wzrostu dla danego biznesu i przełożeniu tego na strategię działania przedsiębiorstwa.
 

  Lean03

Jednym z pierwszych kroków w projektach transformacji lean jest też parametryzacja wszystkich procesów tak aby menedżerowie i pracownicy każdego dnia potrafili sobie odpowiedzieć na pytanie czy jest dobrze czy też nie i jeśli nie to poszukać przyczyn takiego stanu rzeczy, znaleźć rozwiązanie i wdrożyć je w życie.

Niektórzy myślą, że aby dokonać transformacji lean wystarczy wprowadzić kilka narzędzi z tej filozofii w życie. Efekt zazwyczaj jest krótkofalowy, a zmiana nie jest trwała. Aby efekt był długofalowy, a zmiana trwała trzeba pomyśleć o transformacji poprzez zmianę kultury przedsiębiorstwa.

Lean01   Transformacje Lean to projekty trwające od 6 do 24 miesięcy, których przykładowe efekty to:
- zmniejszenie cen zakupu surowców i usług (w skali roku 6,5 mln oszczędności przy firmie mającej ok 140 mln obrotu)
- zmniejszenie ilości braków produkcyjnych z 1,8% do 0,2% (branża motoryzacyjna)
- zmniejszenie ilości odpadu o 70% (branża spożywcza)
- zmniejszenie ilości złomu o 30% (przemysł ciężki)
- zmniejszenie ilości reklamacji o 42% (branża chłodnicza)
- zwiększenie efektywności o produkcji o 34% (przemysł ciężki)
- zwiększenie konwersji na spotkaniach handlowych o 160% (branża około budowlana)
- zmniejszenie WIP w procesie o 63% (branża konstrukcji stalowych)
- zmniejszenie lead time dla produktu o 72% (branża filtracyjna)
 
To są przykładowe rezultaty ale w każdej firmie są one inne i nie można od razu powiedzieć, że u nowego Klienta będą one takie same ale jedno możemy powiedzieć na pewno, że rezultaty będą a stopa zwrotu z inwestycji w transformację lean to najczęściej kilka miesięcy więc na pewno warto zainwestować w transformację w każdym przedsiębiorstwie. Transformacje lean często kojarzone są wyłącznie z zakładami produkcyjnymi ale równie dobre efekty osiągamy w firmach usługowych i handlowych.

Nasze doświadczenie w transformacjach lean to przeprowadzenie 84 pełnych transformacji. Pracujemy nie tylko w Polsce ale także w każdym kraju świata gdzie jesteśmy się w stanie porozumieć w języku angielskim.