Ocena okresowa jest narzędziem pomagającym zarówno badać jak i podnosić efektywność pracownika i tym samym całej firmy. Ocena pracownicza jest też narzędziem zapewniającym przekazywanie pracownikom informacji zwrotnej na temat ich pracy. Kadrze zarządzającej i działom HR ocena pracownicza pozwala zidentyfikować dysfunkcje zarówno po stronie organizacji jak i po stronie zarządzania i wzajemnych relacji w grupie.
Dzięki ocenie pracowniczej można dowiedzieć się w jaki sposób realizowane są zadania, jak rozwija się zespół i pojedynczy pracownik. Ocena pracownicza jest też narzędziem wspierającym zarządzanie karierą pracownika, wyławianiem talentów czy też narzędziem pozwalającym wybrać pracowników do podwyżki czy awansu. Na podstawie oceny pracowniczej można projektować grupowe i indywidualne ścieżki rozwojowe oraz szkolenia pozwalające na rozwój w zdiagnozowanych lukach rozwojowych.
Indywidualne podejście do wdrożenia oceny pracowniczej
Ocena pracownicza przygotowana dla jednego przedsiębiorstwa w zdecydowanej większości przypadków nie nadaje się do wdrożenia w innym przedsiębiorstwie. Dla każdego przedsiębiorstwa ważne będą inne kompetencje pracowników. To co możemy uwspólnić, to podejście do wypracowania systemu ocen pracowniczych. Możemy zastosować taki sam podział kompetencji, np. kompetencje ogólne, kompetencje menedżerskie i kompetencje specjalistyczne. W ramach tych grup kompetencje powinny jednak być już zdefiniowane indywidualnie w odniesieniu do tego, czego potrzebuje dana organizacja, jakie cele ma firma, czego oczekuje od pracowników. W firmach produkcyjnych systemy oceny pracowniczej dla kadry produkcyjnej tworzy się inaczej - nie w oparciu o kompetencje, a w oparciu o czynności. Ocenia się tym samym to czy pracownik potrafi wykonywać dane czynności samodzielnie czy pod nadzorem i czy potrafi szkolić z tych czynności innych. Dodatkowo wdraża się macierze kompetencji w taki sposób, aby podnosić elastyczność pracowników i ich zdolność do pracy na różnych stanowiskach pracy.
Oceny okresowe pracowników powinny być wykonywane w określonych odstępach czasu. Częstotliwość ta powinna być dostosowana do potrzeb danej organizacji. Najczęściej stosuje się oceny roczne, półroczne i kwartalne. Są jednak branże, w których stosuje się ocenę w cyklu miesięcznym.
Kryteria oceniania w systemach oceny pracowników zawsze powinny być jasne zarówno dla ocenianych pracowników jak i oceniających przełożonych. Jeśli zasady nie są jasne, to wpływa to zawsze na negatywną ocenę systemu przez pracowników i wywołuje u nich strach. Dodatkowo menedżerowie powinni być przygotowani do przeprowadzania oceny pracowniczej i znać zasady udzielania informacji zwrotnej.
Tutaj znajdziesz szkolenia z udzielania informacji zwrotnej:
https://brainstorm.biz.pl/szkolenia/feedback?v=4199
Tutaj znajdziesz serial edukacyjny z udzielania informacji zwrotnej:
https://youtu.be/MXMlbT3QuyY
Podczas każdej oceny pracowniczej powinny zostać ustalone konkretne cele dla pracownika w obszarze poszczególnych kompetencji oraz udzielona dokładna informacja zwrotna, której przedmiotem winna być ocena poszczególnych kompetencji. Ocena taka powinna być przeprowadzona w oparciu o fakty, uwzględniająca konkretne zachowania pracownika, nie zaś w oparciu o opinie. Aby ocena nie opierała się na wrażeniach z ostatniego okresu np. minionego miesiąca warto notować zarówno pozytywne, jak i negatywne zachowania pracowników na bieżąco. Można do tego wykorzystać aplikację CreAction, która oprócz możliwości dotyczących zbierania informacji odnośnie sugestii pracowniczych ma również funkcję zbierania informacji dotyczących oceny pozytywnej i negatywnej pracownika w jednym miejscu. Dodatkowo osoby zarządzające i dział HR ma podgląd do tego, czy i w jaki sposób menedżerowie identyfikują obszary do rozwoju pracownika.
Tutaj znajdziesz link do strony internetowej CreAction:
www.CreAction.com.pl
Sebastian Matyniak
Prezes Zarządu
Brainstorm Group Sp. z o.o.