Savoir vivre nie jest tylko domeną dyplomacji, lecz codzienną koniecznością w biznesie i życiu osobistym. To nie tylko kwestia tego kto komu się przedstawia pierwszy lub tego kto komu powinien ustąpić miejsca w tramwaju czy autobusie. To również kwestia kultury języka, stroju, zachowania na spotkaniach różnego rodzaju, również zdalnych, podczas podróży służbowych czy przy stole. Savoir vivre stał się jednym z najważniejszych wyznaczników profesjonalizmu firmy lub instytucji. Umiejętność właściwego zachowania się w każdej sytuacji przestała być już umiejętnością pożądaną dla wybranych, stała się niezbędną kompetencją dla wszystkich. Savoir-vivre obowiązuje zarówno podczas spotkań biznesowych, urzędowych jak i towarzyskich, zaś znajomość zasad etykiety ułatwia odnaleźć się w każdej, nawet najtrudniejszej sytuacji. Savoir-vivre przetłumaczyć można jako „sztuka życia”.
Savoir vivre
- Uczestnicy poznają czym jest savoir vivre i jakimi zasadami się rządzi.
- Uczestnicy dowiedzą się jak organizować przestrzeń podczas spotkań i konferencji.
- Uczestnicy będą potrafili prowadzić spotkania zdalne i videopołączenia.
- Uczestnicy nabędą umiejętności przeprowadzania udanych rozmów kurtuazyjnych (small talk).
- Uczestnicy uświadomią sobie, że savoir vivre jest umiejętnością przydatną codziennie, nie tylko podczas wyjątkowych okazji.
Wprowadzenie
I. Czym jest savoir vivre
- Na jakich filarach się opiera?
- Jakie wartości towarzyszą osobie umiejącej właściwie się zachować w różnych sytuacjach?
- Co zrobić, gdy nie znamy konkretnej reguły w danej sytuacji?
- Jak sobie radzić z sytuacjami wątpliwymi i niejednoznacznymi?
II. Zasady precedencji
- Precedencja oficjalna i towarzyska – inne reguły
- Zasady pierwszeństwa w życiu zawodowym (np. kto ma pierwszeństwo – młody szef, czy dojrzała sekretarka?)
- Jak się witać i przestawiać
- Zasady przedstawiania innych osób na spotkaniach
- Autoprezentacja i budowanie autorytetuIII. Rozmowy kurtuazyjne, small talk
- Zasady i przebieg small talk
- Co mówić o sobie w różnych sytuacjach
- Reguły budowania autorytetu bez popisywania się
- Jak słuchać i poznawać drugiego człowieka
- Tematy do small talk
- Tematy zakazane w small talkIV. Savoir vivre w podróży
- Miejsca w samochodzie
- Kolejność wsiadania i wysiadania
- Precedencja zależna od… deszczu
- Prezes kierowcą / kierowca prezesa i inne wyzwania podczas podróży biznesowychV. Savoir vivre przy stole
- Rodzaje przyjęć służbowych
- Rodzaje przyjęć towarzyskich
- Sposób czytania zaproszeń
- Nakrywanie do stołu
- Zachowanie przy stole
- Korzystanie ze sztućców
- Egzotyczne potrawy
- Serwowanie i spożywanie alkoholiVI. Savoir vivre w pracy zdalnej
- Prowadzenie spotkania zdalnego – wyzwanie dla gospodarza
- Rozpoczynanie i kończenie spotkania zdalnego
- „Halo, czy mnie widać i słychać?” – rozwiązywanie problemów technicznych
- Kontraktowanie zasad pracy
- Prowadzenie dyskusji zdalnej
- Praca z kamerą – błędy i zasady
VII. Savoir vivre przez telefon
- Rozpoczynanie rozmowy
- Zagajenia
- Zapytanie o czas
- Kto kończy rozmowę
- Kto oddzwania, gdy przerwało połączenie
- Praca głosem, artykulacja i dykcja podczas rozmów telefonicznychVIII. Savoir vivre w korespondencji papierowej
- Ludzie listy piszą – czy nadal jeszcze?
- Korespondencja papierowa
- Dopiski odręczne
- Zasady tytułowania i podpisywania listów
- Wielka różnica między „Z wyrazami szacunku” a „Z wyrazami należnego szacunku”IX. Savoir vivre w korespondencji elektronicznej
- Zasada SMART i unikanie nieporozumień
- Rozpoczynanie i kończenie e-maili
- O co chodzi z tym mailowym „Witam”
- Buźki i słoneczka czyli emotikony i emoji
- Percepcja ludzka i jak sprawić, by czytali i rozumieli to, co piszemyX. Savoir vivre wobec osób z niepełnosprawnością
- Jak się zachowywać wobec osób z niepełnosprawnością
- Pomagać, czy nie pomagać
- Stosowanie słownictwa – np. czy osobie poruszającej się na wózku można powiedzieć „Chodźmy”, a osobie niewidzącej „Do zobaczenia”
- Tworzenie ułatwień dla osób z niepełnosprawnościami
- Rozmowa z udziałem tłumacza języka migowego
- Zachowanie wobec opiekunów osób z niepełnosprawnościamiXI. Savoir vivre w ubiorze
- Rodzaje strojów kobiecych i męskich
- Czym się różnic business casual od business formal
- Co z modą na sneakersy
- Używanie zapachów
- Zasady makijażu dziennego i wieczorowego
“Patrz szeroko. I nawet kiedy wydaje ci się, że patrzysz szeroko – ciągle patrz jeszcze szerzej.”
Ma za sobą ponad 6000 godzin poprowadzonych warsztatów dla różnych grup zawodowych i stanowisk – od operatorów maszyn po dyplomatów, od nauczycieli szkół artystycznych po dyrektorów hut i kopalń. Jako asesor w sesjach AC/DC obserwowała i udzieliła informacji zwrotnej blisko setce osób. Zrealizowała ponad 80 godzin sesji coachingowych, w tym 30 pod superwizją.
Jej obszary specjalizacji to rozwój kompetencji menedżerskich, praca zespołowa i współpraca, komunikacja interpersonalna w biznesie, zarządzanie efektywnością osobistą i zespołu, trening trenerów. Zajmuje się również Assessment / Development Center – jako asesor i Mystery Shoper – jako konsultant.