I. Czym jest Agile?
- Gra symulacyjna - doświadczenie przez uczestników potrzeby większej elastyczności w działaniach projektowych na przykładzie rzeczywistości VUCA
- Jak Jagiełło przechytrzył Krzyżaków i jak pokonano niepokonaną Spartę czyli po co nam Agile?
- Trendy rozwojowe i dynamika zmian, bezprecedensowy rozwój nowych technologii i powszechna globalizacja – dlaczego potrzebna jest zmiana podejścia projektowego?
- Czym jest Agile, oraz czym nie jest?
- Na czym polega bycie Agile? - Codzienne przykłady sprawności i zwinności
- Skąd Agile w IT? - krótka historia rozwoju komputerów i geneza Manifestu Agile
- Manifest, filozofia i pryncypia Agile - główne postulaty sprawności
- Zdrowy rozsądek ponad wszystko - zasady uzupełniające Manifest Agile
- Założenia wytwarzania zwinnego w Agile
II. Bilans dochodów i wydatków domowych - zasady zarządzania domowym budżetem
- Styl zarządzania w Agile
- Styl pracy zgodny z filozofią Agile
- Rola kultury organizacyjnej we wdrożeniu zasad pracy Agile Charakterystyka podejścia „lekkiego” – Scrum, Kanban, (XP)
- Narzędzia podejścia Agile z domieszką metod tradycyjnych - DSDM, Agile PM, Agile Unified Process Cykl życia projektu w ujęciu tradycyjnym
- Cykl życia projektu w ujęciu zwinnym
- Różnice w podejściu do zarządzania pomiędzy Agile a metodami Waterfall
III. Dlaczego Agile?
- Korzyści z wdrożenia Agile
- Co pokazują badania ? - doświadczenia Salesforce.com
- Korzyści uzyskanie z Agile na bazie badań w 5000 firm softwarowych
- Wzrost zainteresowania podejściem zwinnym w innych branżach
- Cechy zwinnej organizacji
- Poziom zwinności a miary sukcesu projektów
- Który Agile zastosować w swojej organizacji? – przegląd głównych założeń Scrum, Feature Driven Development, Extreme Programming, Dynamic System Development Method
- Mapa metodyk i podejść
IV. Przegląd metodyk i podejść
- Mapa kluczowych metodyk wg kryterium efektywności i rezultatu
- Popularność poszczególnych metodyk według badań europejskich i amerykańskich
- Dobór metodyki do projektu według kategorii niepewności i złożoności
- 3 filary Scrum
- Agile PM - podobieństwa i różnice do Scrum 4 wartości Extrem Programming (XP)
- Rola Kanban w podejściu zwinnym Priorytetyzacja działań metodą MoSCoW
V. Metodyka SCRUM - najważniejsze wartości w jak najkrótszym czasie
- Definicja SCRUM - zasady i wartości
- Cykl życia projektu zgodny z metodą SCRUM
- Role w SCRUM: Product Owner, Scrum master, Zespół
- Iteracyjność w SCRUM – podejście przyrostowe
- Sprint jako jednostka pracy w SCRUM: rodzaje Sprintów, praca podczas Sprintu, przerywanie Sprintu, planowanie Sprintu, cel Sprintu
- Artefakty SCRUM: Product Backlog, Sprint Backlog
- Wydarzenia (rutyny) w SCRUM: Planowanie Sprintu, dzienny SCRUM, Podsumowanie SPRINTU, Retrospekcja
- Retrospekcja jako najważniejszy element AGILE w SCRUM
VI. Zasady tworzenia wymagań wg zwinnej filozofii zarządzania projektami
- Product Backlog
- Pisanie Historyjek - (User stores) - wykorzystanie Karty Zapotrzebowania oraz weryfikacja metodą 5Why & What IF/INSTEAD…
- Kryteria akceptacji potrzeb i oczekiwań Klientów i użytkowników
- Definition of Ready, czyli kryterium gotowości do wykonaniia pracy (realizacji Historyjki)
- Definition of Done, czyli kryterium ukończenia
VII. Realizacja sposobu szacowania złożoności zadań w SCRUM
- Estymowanie pracy - Szacownie za pomocą magicznego mnożnika
- Story Points, czyli szacowanie w punktach
- Velocity i korzystanie z danych historycznych