Szkoła Trenerów

04-19.11.2024 / Wrocław
data / Miasto
11900,00 PLN
cena netto / os.
Zobacz pozostałe terminy
Opis szkolenia

Głównym celem Szkoły Trenerów jest zdobycie umiejętności związanych z przygotowaniem, przeprowadzeniem oraz ewaluacją szkoleń grupowych. Uczestnicy poznają, czym jest proces grupowy oraz jak wykorzystać tą wiedzę podczas projektowania ćwiczeń i zadań dla grupy oraz podczas realizacji założonych celów szkoleniowych. Ponadto Uczestnicy poznają metody i narzędzia szkoleniowe, które najefektywniej wpływają na poziom postaw, wiedzy i umiejętności osób dorosłych.

Dla kogo?

Szkoła Trenerów BRAINSTORM to projekt skierowany do osób dorosłych, które są zainteresowane nabyciem umiejętności trenerskich oraz do wszystkich, którzy stanęli w swej karierze zawodowej przed wyzwaniem pracy z grupą. Mogą w nim wziąć udział np. trenerzy wewnętrzni firm, pracownicy działów HR, nauczyciele, menedżerowie zarządzający zespołami oraz prowadzący spotkania grupowe i inni, którzy zajmują się rozwojem pracowników.

Korzyści
  • Uczestnicy dowiedzą się jak konstruować poszczególne narzędzia szkoleniowe takie jak ćwiczenia indywidualne i grupowe, kwestionariusze sytuacyjne, scenariusze do symulacji.
  • Uczestnicy nabędą umiejętności radzenia sobie z emocjami własnymi i emocjami grupy szkoleniowej.
  • Uczestnicy będą potrafili tworzyć najważniejsze narzędzia szkoleniowe dostosowane do tematu szkolenia i styli uczenia się ludzi dorosłych.
  • Uczestnicy poznają zasady dotyczące tego jak zachowywać się podczas sesji warsztatowej, a w szczególności jak moderować pracę grupy, jak stymulować pracę poszczególnych uczestników, jak reagować w trudnych sytuacjach.
  • Uczestnicy zdobędą umiejętności prowadzenia szkolenia warsztatowego.
  • Uczestnicy dowiedzą się jak prowadzić szkolenie metodą warsztatową i jak wykorzystać proces grupowy do realizacji celów szkolenia.
  • Uczestnicy poznają zasady jak prowadzić omówienia i dyskusję moderowaną.
  • Uczestnicy poznają najlepsze sposoby przygotowania prezentacji szkoleniowej.
  • Uczestnicy dowiedzą się jak reagować na poszczególne reakcje grupy: znudzenie, zbyt duże pobudzenie, tzw. „głupawkę”.
  • Uczestnicy uświadomią sobie, w jakim stopniu trener ma wpływ na na efektywność szkolenia.
  • Uczestnicy będą potrafił dostosować narzędzia szkoleniowe do różnych sposobów uczenia się i do potencjału grupy.

Program szkolenia

Dzień 1
  • I. Kompetencje i cechy Trenera Biznesu - bilans otwarcia
    - Elementy treningu interpersonalnego – wzajemne poznanie się uczestników 
    - Autoprezentacja uczestników na forum
    - Kontrakt i oczekiwania dot. całego cyklu szkolenia 
    - Cechy i predyspozycje wspierające w roli trenera 
    - Kompetencje osobowe niezbędne w pracy Szkoleniowca
    - Kompetencje specjalistyczne i profesjonalne niezbędne w pracy trenera 
    - Autodiagnoza stylu pracy trenera – jaki typem trenera jestem?
    - Rola trenera biznesu w dzisiejszej rzeczywistości gospodarczej
    - Analiza SWOT tej grupy zawodowej w dzisiejszych uwarunkowaniach biznesowych 
    - Bilans otwarcia  - jakie cechy i kompetencje już posiadam potrzebne w roli trenera? 
    - Tam czyli gdzie? – moja wizja siebie w roli trenera biznesu
    - Identyfikacja działań rozwojowych w stronę zaplanowane wizji trenera 
    - Budowanie planu świadomego rozwoju na Szkole Trenerów

    II. Podstawy psychologicznych koncepcji nauczania osób dorosłych
    - Różnice i podobieństwa w uczeniu dorosłych i dzieci 
    - Czym są naturalne talenty i kompetencje?
    - Rodzaje kompetencji możliwych do rozwoju poprzez szkolenia 
    - Uczenie poprzez doświadczenie - model Kolba
    - Powiązania i zależności pomiędzy doświadczeniem, analizą, teorią a wdrożeniem 
    - Style uczenia się - rodzaje i charakterystyka
    - Rodzaje metod i technik rozwojowych w zależności od stylu uczenia się 
    - Preferencje w uczeniu w zależności od predykatów sensorycznych
    - Prawa zapamiętywania - jak „zapisać” ważne informacje w pamięci długotrwałej? 
    - Funkcje półkul mózgowych w procesie uczenia się
    - Najnowsze badania w zakresie neurobiologii dot. uczenia się osób dorosłych 
    - Rozumienie i kontrola procesu grupowego
    - Identyfikacja faz procesu grupowego
    - Określenie zadań trenera w poszczególnych fazach procesu grupowego 
    - Wykorzystanie dynamiki grupy w celu realizacji celów i zadań
    - Identyfikacja ról grupowych i wykorzystanie ich do realizacji zadań jak również do kontroli dynamiki grupy

Dzień 2
  • III. Szkolenie jako element procesu rozwojowego
    - Składowe procesu rozwojowego w organizacjach i instytucjach 
    - Potrzeba rozwojowa - skąd się bierze?
    - Badanie potrzeb rozwojowych (szkoleniowych) – cele i założenia 
    - Projektowanie działań rozwojowych - projektowanie szkolenia 
    - Pilotaż programu szkoleniowego na próbie reprezentatywnej 
    - Realizacja szkolenia – organizacja i logistyka
    - Ewaluacja – badanie efektów szkolenia
    - Wnioski poszkoleniowe i wdrożenie filozofii ciągłego doskonalenia procesu szkoleniowego

    IV. Diagnoza i analiza potrzeb szkoleniowych - narzędzia i metody działania
    - Rodzaje potrzeb rozwojowych: szkoleniowe, systemowe, organizacyjne 
    - Potrzeby organizacyjne, grupowe i indywidualne
    - Potrzeby organizacji na poziomie wdrażania i doskonalenia 
    - Potrzeby organizacji na poziomie wprowadzania innowacji
    - Specyfika potrzeb szkoleniowych. Co je wyróżnia od potrzeb systemowych i organizacyjnych? 
    - Źródła i rodzaje informacji  dostępne z organizacji, potrzebne do diagnozy potrzeb
    - Ankiety diagnozy potrzeb – wady i zalety tego narzędzia. Przykłady i rodzaje 
    - Wywiady diagnostyczne - wady i zalety tego narzędzia. Przykłady i rodzaje
    - Obserwacja zachowań w miejscu pracy - wady i zalety tego narzędzia. Przykłady i rodzaje 
    - Rozmowy z osobami decyzyjnymi w firmie – HR, kadra menedżerska
    - Metody HRBP – model HPI
    - Wnioski i spostrzeżenia z dostępnych źródeł badawczych:
         - wyniki z badań 360
         - rezultaty AC/DC
         - wnioski z cyklicznych rozmów oceniających i rozwojowych
    - Raport z diagnozy potrzeb – struktura, wnioski, forma, zalecenia rozwojowe 
    - Definiowanie celów szkoleniowych i biznesowych w oparciu o wyniki diagnozy

Dzień 3
  • V. Metody i techniki prowadzenia szkoleń warsztatowych
    - Prezentacja, mini wykład
    - Rodzaje dyskusji – charakterystyka
    - Kompetencje rozwijane przez prezentacje
    - Dyskusja - rodzaje, zastosowanie, rozwijane kompetencje
    - Rodzaje dyskusji – charakterystyka
    - Kompetencje rozwiane przez dyskusję
    - Studium przypadku - rodzaje, zastosowanie, rozwijane kompetencje
    - Rodzaje case study
    - Kompetencje rozwijane przez case study 
    - Gry i symulacje
    - Rodzaje i zastosowanie gier szkoleniowych
    - Kompetencje rozwijane przez grę szkoleniową 
    - Odgrywanie ról – scenki, symulacje
    - Rodzaje i zastosowanie
    - Omówienie zasad prowadzenia scenek i ich omawiania
    - Praca w grupach - rodzaje, zastosowanie, rozwijane kompetencje 
    - Instruktaż
    - Omówienie struktury Powiedz Pokaż Przećwicz
    - Wypracowanie umiejętności najlepiej nadających się do uczenia metodą instruktażu 
    - Metody i narzędzia aktywizacji grupy szkoleniowej – energizery i lodołamacze
    - Tworzenie banku metod i technik trenerskich na każdą okazję – skrzynka narzędziowa trenera
    - Analiza metod i narzędzi trenerskich pod kątem ryzyka ich zastosowania 
    - Mini etiudy szkoleniowe – praktyczne zastosowanie poznanych narzędzi

    VI. Projektowanie szkoleń warsztatowych
    - Model WUP – Wiedza, umiejętności i doświadczenie 
    - Definiowanie celów merytorycznych szkolenia 
    - Definiowanie celów biznesowych szkolenia
    - Precyzowanie pożądanych efektów - różnice między celem a efektem 
    - Dobór metod i technik trenerskich do założonych celów merytorycznych 
    - Struktura typowego szkolenia w oparciu o cykl Davida Kolba 
    - Projektowanie modułów szkolenia – wyznaczanie celów cząstkowych 
    - Dobór metod do rozwijanych kompetencji
    - Rodzaje konspektów trenerskich – manuale na różnych poziomach szczegółowości 
    - Mind mapa szkolenia warsztatowego
    - Praktyczny warsztat – tworzenie przez uczestników projektów szkoleń w wybranych tematach – prezentacja

Dzień 4
  • VII. Tworzenie materiałów szkoleniowych
    - Funkcje materiałów szkoleniowych
    - Procedury tworzenia materiałów szkoleniowych 
    - Kategorie materiałów szkoleniowych
    - Struktura materiałów szkoleniowych
    - Forma przygotowania materiałów szkoleniowych

    VIII. Techniki i narzędzia trenerskie zwiększające atrakcyjność przekazu 
    - Fragmenty filmów – wady, zalety, przykłady zastosowania i dostosowania do tematu 
    - Fragmenty nagrań audio - wady, zalety, przykłady zastosowania i dostosowania do tematu 
    - Storytelling - wady, zalety, przykłady zastosowania i dostosowania do tematu
    - Flipowanie - wady, zalety, przykłady zastosowania i dostosowania do tematu 
    - Anegdoty, dowcipy - wady, zalety, przykłady zastosowania i dostosowania do tematu 
    - Metafory -  wady, zalety, przykłady zastosowania i dostosowania do tematu 
    - Przypowieści - wady, zalety, przykłady zastosowania i dostosowania do tematu 
    - Konkursy, quizy - wady, zalety, przykłady zastosowania i dostosowania do tematu
    - Tworzenie banku metod i technik trenerskich na każdą okazję – skrzynka narzędziowa trenera 
    - Analiza metod i narzędzi trenerskich pod kątem ryzyka ich zastosowania
    - Mini etiudy szkoleniowe – praktyczne zastosowanie poznanych narzędzi

Dzień 5
  • IX. Budowanie relacji   z grupą i komunikacja w pracy trenera
    - Nawiązanie dobrego kontaktu z grupą przed i w trakcie szkolenia
    - Budowanie pozytywnej relacji z poszczególnymi uczestnikami szkolenia 
    - Skuteczne przekazywanie treści merytorycznych – przykłady, porównania
    - Dostosowanie języka do percepcji odbiorców
    - Aktywne słuchanie w pracy na Sali szkoleniowej 
    - Umiejętność zadawania dobrych i aktywizujących pytań 
    - Udzielanie pochwał grupie i poszczególnym uczestnikom 
    - Skupianie uwagi uczestników szkolenia
    - Dostosowanie mowy ciała do treści wypowiedzi

    X. Prowadzenie szkolenia w parze trenerskiej
    - Zalety i zagrożenia prowadzenia szkoleń w parach trenerskich 
    - Proces grupowy a para trenerska
    - Cechy gwarantujące efektywność par trenerskich
    - Poczucie bezpieczeństwa i kontroli a prowadzenie szkoleń w parach trenerskich 
    - Indywidualność i różnorodność, a spójność
    - Przyjmowanie perspektywy drugiej strony, zdolność rozumienia wzajemnych postaw, poglądów, nastawień 
    - Budowanie wspólnej odpowiedzialności za efekty pracy
    - Relacja Uczeń – Mistrz
    - Prowadzenie jednego modułu szkoleniowego w parze trenerskiej – informacja zwrotna od grupy i Trenera

Dzień 6
  • XI. Trudne sytuacje w pracy trenera
    - Proces grupowy – etapy, szanse i zagrożenia
    - Identyfikacja trudnej sytuacji szkoleniowej – trudny uczestnik czy trudna sytuacja? 
    - Wymiana doświadczeń uczestników – jakie metody już stosuję?
    - Zapobieganie trudnym sytuacjom na szkoleniu – działania prewencyjne 
    - Rola przekonań, emocji i nastawienia w radzeniu sobie z trudną sytuacją
    - Interwencja – mechanizmy psychologiczno – socjologiczne generujące trudne sytuacje 
    - Narzędzia interwencyjne w trudnych sytuacjach szkoleniowych
    - Praktyka – etiudy uczestników z trudną sytuacją szkoleniową
    - Apteczka trenera na trudne przypadki - sesja dzielenia się swoimi własnymi doświadczeniami

    XII. Badanie efektywności szkoleń
    - Cele i założenia badania efektywności szkoleń
    - Narzędzia wykorzystywane do zbierania informacji niezbędnych do ocen 
    - Czas przeprowadzenia badania efektywności szkoleń
    - Czteropoziomowy model Kirkpatricka
    - ROI (Return of Investment) a rezultaty szkolenia 
    - BCR (Benefits/Cost ratio)
    - Case study

    XIII. Warsztat praktyczny - próbki pracy uczestników 
    - Przygotowanie programu szkolenia z wybranego tematu 
    - Przeprowadzenie wybranego fragmentu szkolenia 
    - Feedback – 360 stopni
    - Przygotowanie do egzaminu praktycznego i teoretycznego

“Największym wojownikiem jest ten, kto pokonał sam siebie.”

konfucjusz

“Tysiącmilowa podróż zaczyna się od pierwszego kroku.”

Sun Tzu
Doświadczenie:

Absolwent studiów MBA (2024)

Magister Filologii Angielskiej o specjalności pedagogicznej, ukończył Szkołę Trenerów (2009), studia podyplomowe z zakresu Rolnictwa (2022), certyfikowany praktyk ENSIZE DISC (od 2016), Lean Six Sigma Green Belt (2014).

Zawodowo pracuje od 2002 roku. W Brainstorm Group od 2008 roku. Zrealizował ponad 2000 dni szkoleniowych. Jego doświadczenie obejmuje koordynację i realizację ponad 100 różnych projektów zarówno w Polsce jak i w Czechach, Francji, Holandii i Ukrainie.

W Brainstorm Group odpowiada za obszar szkoleń i badań. Kieruje projektami i zarządza zespołem trenerów, asesorów i badaczy. Sam najczęściej prowadzi szkolenia z obszaru zarządzania, negocjacji i wystąpień publicznych.

Inni mówią o nim: otwarty, relacyjny, pomysłowy. Zaraża innych entuzjazmem i energią. Jego największym talentem i pasją jest rozwijanie innych oraz ciągłe doskonalenie.

Prywatnie aktywnie uprawia wspinaczkę, turystykę górską i bieganie. Jego wielką pasją jest fotografia i podróże - w szczególności inspiruje go Nepal, który odwiedził czterokrotnie.

Bartosz Rusek Bartosz Rusek
Koordynator szkolenia

Najbliższa edycja szkolenia

04-19.11.2024 / Wrocław
data / Miasto
11900,00 PLN
cena netto / os.