Zarządzanie zmianą
04-05.12.2023 - Białystok
“Najpierw staraj się zrozumieć, a potem być zrozumianym.”
Stephen Covey
Doświadczenie:
W Brainstorm Group pełni rolę trenera i konsultanta.
Ukończył Politologię na Uniwersytecie Śląskim oraz Zarządzanie Zasobami Ludzkimi na Uniwersytecie Jagiellońskim. Certyfikowany konsultant i trener Herrmann Brain Dominance Instrument. Posiada duże doświadczenie menedżerskie i trenerskie. Zrealizował ponad 1200 dni szkoleniowych.
Inni mówią o nim: strażnik wartości, optymista, otwarty i kreatywny, szybko nawiązuje relacje.
Jego wielką pasją jest hokej – wraz ze swoją drużyną w 2009 roku zdobył srebrny medal Mistrzostw Polski Amatorów. Wraz z synem odkrywa drugą pasję - Downhill.
Opis szkolenia
Powiedzenie, że w dzisiejszym świecie „trwałe są tylko zmiany” jest już dosyć wyświechtane, czyli pozbawione większego znaczenia z powodu zbyt częstego powtarzania. A jednak, gdy dochodzi do zmiany, którą narzucają nam okoliczności czy organizacja, nadal wewnętrznie przeżywamy to bardzo podobnie, w postaci negatywnych emocji i stresu. Będąc w roli menedżera inicjującego i wdrażającego zmiany, ten stres i dyskomfort jest większy. Często menedżer sam jest postawiony w obliczu zmiany i musi ją wdrożyć na swoim poziomie dla całego zespołu, a nasze szkolenie Zarządzanie zmianą wychodzi na przeciw właśnie tym potrzebom. Najszybszy w historii ludzkości postęp naukowo – techniczny powoduje ciągłą konieczność zmian w naszym otoczeniu biznesowym. Z drugiej strony człowiek nie jest przygotowany do tak szybkich przekształceń. Psychologiczne nie nadążamy za dynamiką zmian w naszym otoczeniu. Dynamiczny rozwój technologii determinuje zmiany społeczne i organizacyjne i tak już pozostanie.
To szkolenie pomoże uczestnikom, do których zaliczają się menedżerowie, członkowie zarządu i przedstawiciele HR, w skutecznym przeprowadzeniu przez zmianę siebie, swojej organizacji, a przede wszystkim swoich pracowników.
Dla kogo?
Szkolenie przeznaczone jest dla każdego, kto w swojej pracy zarządza lub będzie zarządzał ludźmi - Kadra Kierownicza, Menedżerowie średniego i wyższego szczebla oraz wszyscy, którzy chcą zwiększyć swoją efektywność menedżerską.
* Zgodnie z regulaminem, zastrzegamy sobie możliwość zmiany trenera dedykowanego do przeprowadzenia szkolenia bez podawania jakichkolwiek przyczyn, na prowadzącego o takich samych kwalifikacjach, wiedzy i doświadczeniu, aby zapewnić odpowiedni poziom merytoryczny omawianych zagadnień.
Dzień 1
I. Wprowadzenie do zarządzania zmianą
- Gra symulacyjna – doświadczenie zmiany w rzeczywistości szkoleniowej
- Wnioski, odczucia, emocje związane z doświadczeniem w grze
- Zmiana jako konieczność – przyczyny i istota zmian
- Zdefiniowanie zmiany – co jest tu a jak jest tam?
- Zmiana jako wyprowadzenie ze strefy komfortu
- Kiedy podlegam zmianie?
- Kiedy sam inicjuję zmianę?
II. Zmiana jako proces i rola lidera w tym procesie
- Miejsce i rola menedżera w zarządzaniu zmianami na poziomie procesów
- Siły wspierające i hamujące zmianę – analiza pola sił Kurta – Lewina
- Inkubacja zmiany i „ścieżka wsparcia dla zmiany”
- Fazy psychologiczne przechodzenia przez zmianę kiedy zmiana jest narzucona
- zaprzeczenie
- opór
- eksperymentowanie
- zaangażowanie
- Fazy psychologiczne przechodzenia przez zmianę, kiedy zmiana jest inicjowana przez nas
- Dynamika zmiany
- Reakcje pracowników w zmianie
- Mój styl reagowania w zmianie – autodiagnoza
- Proaktywność i kontrsugestywność – wewnętrzni sprzymierzeńcy i wrogowie w przechodzeniu przez zmianę
III. Radzenie sobie z oporem wobec zmian
- Przyczyny oporu wobec zmian
- Błędy organizacyjne i komunikacyjne
- Przyczyny subiektywnego oporu – lęki, przekonania, złość i projekcje
- Rozkład uczestników zmiany – pionierzy i maruderzy
- Jak wykorzystać pionierów jako ambasadorów zmiany
- Aktywne uczestnictwo i angażowanie całego zespołu w procesie zmiany
- Budowanie ścieżek wsparcia pracowników w fazie oporu w zmianie
- Zarządzanie strukturą zamiast przełamywania oporu
IV. System komunikacji w zmianie organizacyjnej
- Skutki braku informacji lub przeciążenia informacyjnego
- Komunikacja, harmonogram informowania – metody i dobre rady np. małe dawki, odpowiednia kolejność i grupowanie
danych, cel i kontekst
- Zarządzanie informacjami i komunikacją poprzez wykorzystanie dostępnych w firmie kanałów – sieć komputerowa, zebrania,
kontakty indywidualne
- Rola komunikacji F2F, mailowej i telefonicznej w przełamywaniu oporów
- Jak komunikować zmianę różnym stylom osobowości?
- Bariery komunikacyjne w okresie zmian i sposoby ich przezwyciężania
- Sprzężenie zwrotne, jako podstawowa forma kontroli
- Budowanie strategii wewnętrznego PR dla zmiany
- Elementy asertywności a wyjaśnianie wątpliwości i klarowanie nieporozumień
- Komunikacja niewerbalna a dochodzenie do porozumienia
Dzień 2
V. Budowanie empatii menedżerskiej - jak lepiej zrozumieć potrzeby i obawy pracowników?
- Uświadomienie różnorodności „map” pojęciowych, jakimi posługują się pracownicy
- Budowanie mapy empatii pracownika w zmianie
- Różne typy osobowości i ich podatność na zmianę
- Jaki styl komunikacji przyjąć w relacji z daną typem osobowości
- Orientacja na wspólny problem zamiast na osobę i emocje
VI. Radzenie sobie z konfliktami w sytuacji zmiany
- Rodzaje konfliktów w zmianie – co robić gdy pojawi się konflikt?
- Metody radzenia sobie z sytuacją konfliktową w relacji przełożony – pracownik; pracownik – pracownik; pracownik – zespół;
zespół – zespół
- Style reagowania w sytuacji konfliktowej w zmianie
- Wady i zalety sytuacji konfliktowej w zmianie
- Jak wykorzystać konflikt aby przeprowadzić zmianę
VII. Radzenie sobie ze stresem w sytuacji zmiany
- Definiowanie zjawiska stresu – mity a rzeczywistość
- Rodzaje stresu występującego w sytuacji zmiany
- Najczęstsze stresory zidentyfikowane w zmianie organizacyjnej
- Jak wykorzystać dynamikę stresu angażującego do przełamania fazy oporu pracowników
- Identyfikacja źródeł stresu w procesie zmiany
- Wpływ długotrwałego i destrukcyjnego stresu na akceptację bądź odrzucenie zmiany
- Propozycje metod obniżających stres w sytuacji zmiany w organizacji:
- diagnoza psychologiczna własnych zasobów radzenia sobie ze stresem
- ćwiczenia i techniki relaksacyjne
- wizualizacje
- techniki oparte na oddychaniu i pracy z ciałem
- racjonalne i irracjonalne postrzeganie rzeczywistości w oparciu o RTZ
Korzyści
- Uczestnicy dowiedzą się czym jest zmiana i jakie są poszczególne etapy zmiany.
- Uczestnicy nabędą wiedzę o tym jak zmiana wpływa na motywację ludzi, szczególnie w czasie realizacji projektów.
- Uczestnicy poznają narzędzia menedżerskie wykorzystywane w procesie zarządzania zmianą.
- Uczestnicy nabędą wiedzę z zakresu metod asertywnej komunikacji w procesie zmiany.
- Uczestnicy będą potrafili efektywnie przeprowadzić swój zespół przez proces zmiany i zbudować pozytywne nastawienie części pracowników do zmiany.
- Uczestnicy przećwiczą sposoby efektywnego komunikowania się w sytuacji zmiany tak, aby wpływać pozytywnie na zespół i ograniczać poziom negatywnego stresu.
- Uczestnicy nabędą umiejętność przełamywania oporu wobec zmian i zwiększania zaangażowania pracowników w zmianę.
Uczestnik
Szkolenie w pełni profesjonalne. Zawartość merytoryczna oraz otwartość trenera, jego wiedza i dostosowanie się do potrzeb uczestników sprawiło, że z przyjemnością przyswajałem przekazywaną wiedzę. Szkolenie zostało przeprowadzone w sposób bardzo dynamiczny i ciekawy co sprawia, że z czystym sumieniem mogę wszystkim polecić.
Najbliższa edycja szkolenia
02-03.10.2023 / Online
data / Miasto
1650,00 PLN
cena netto / os.
zapisz się na szkolenie