Turkusowa organizacja to koncepcja stworzona i opisana przez Frederica Laloux. Laloux w swojej książce Pracować inaczej wizjoner podzielił organizacje na cztery różne grupy. Każdemu etapowi w rozwoju odpowiada inny kolor. Zdaniem autora, turkus to kolejny etap w rozwoju organizacji, który jednak wymaga od tworzących go ludzi pewnej dojrzałości.
Turkusowy model zarządzania kładzie największy nacisk na demokrację, wolność i współpracę. Pracownicy nie podlegają nikomu, sami tworzą firmę i wypełniają jej misje. Wszyscy robią to, co potrafią i ponoszą za to pełną odpowiedzialność. Organizacje turkusowe wyróżnia duża swoboda – pracownicy mają poczucie wspólnoty i podejmują decyzje zespołowo. Aby turkusowe zarządzanie było skuteczne, każdy z pracowników musi wiedzieć, do czego dąży oraz jaką odpowiedzialność ponosi w organizacji. Bardzo ważne jest także duże zaufanie – w turkusowych firmach często panuje domowa, rodzinna atmosfera.