Wiele firm i organizacji poszukuje odpowiedzi na pytanie: jak sprawić by ich organizacja była bardziej efektywna? Poprzez stworzenie map strumienia wartości można odwzorować stan obecny procesu i zidentyfikować wąskie gardła i inne marnotrawstwa. Na tej podstawie można stworzyć mapę procesu przyszłego i skrócić czas w którym dostarczamy wartość Klientowi. Bardzo ważnym elementem jest metodyka procesu mapowania, gdyż gwarantuje ona maksymalizację efektów. VSM stosuje się zarówno dla procesów produkcyjnych jak i dla procesów nieprodukcyjnych. Metoda ta pozwala zidentyfikować jaką część czasu organizacja poświęca na rzeczy najważniejsze, które dają wymierną wartość Klientowi.
Mapowanie Strumienia Wartości – VSM
“Zmiana nie zawsze oznacza poprawę, ale poprawa wymaga zmiany.”
W Brainstorm Group odpowiada za zespoły organizujące wszystkie wydarzenia otwarte, takie jak: konferencje i szkolenia otwarte. Dodatkowo odpowiada za pracę i rozwój działu consultingu, oraz działu finansów. Najczęściej koordynuje projekty związane z zarządzaniem strategicznym, audyty oraz transformacje Lean. Jego przygotowanie trenerskie to ponad 1500 dni szkoleniowych. Doświadczenie consultingowe to koordynacja ponad 200 projektów doradczych w tym kilkudziesięciu transformacji Lean.
Jest absolwentem studiów MBA i wielu uznanych projektów rozwojowych.
Inni mówią o nim: inspiruje do działania, dba o ciągłe doskonalenie, zawsze znajduje rozwiązania, zaraża energią. Wolne chwile najczęściej spędza z rodziną w górach.
Relaksuje się grając na gitarze i uprawiając sport. Ważna jest dla niego realizacja celów własnych z poszanowaniem celów Klienta.
Szkolenie przeznaczone jest dla pracowników produkcyjnych, operatorów maszyn, a także dla osób odpowiedzialnych za nadzór nad procesami produkcyjnymi.
* Zgodnie z regulaminem, zastrzegamy sobie możliwość zmiany trenera dedykowanego do przeprowadzenia szkolenia bez podawania jakichkolwiek przyczyn, na prowadzącego o takich samych kwalifikacjach, wiedzy i doświadczeniu, aby zapewnić odpowiedni poziom merytoryczny omawianych zagadnień.
I. Wprowadzenie do mapowania – pojęcia podstawowe
- Czym jest wartość, a czym marnotrawstwa?
- Strumień wartości – definicja
- Co to znaczy – ograniczanie strumienia wartości?
- Strumień wartości, a filozofia Lean Management
- Metodyka mapowania
II. Tworzenie mapy – AS IS
- Zdefiniowanie Klienta i jego wymagań/potrzeb w obszarze (psychologicznym, proceduralnym i merytorycznym)
- Fazy procesu
- Zdefiniowanie grup czynności w poszczególnych fazach procesu
- Odwzorowanie przepływu materiału i informacji
- Naniesienie danych na proces
- Określenie miejsc i wielkości zapasów
- Określenie rodzin produktów
- Symbolika i ikony w VSM
- Stworzenie kompletnej mapy stanu obecnego dla wybranego procesuIII. Optymalizacja strumienia wartości
- Obliczanie lead time i takt team procesu
- Zdefiniowanie marnotrawstwa w procesie
- Obliczanie strat generowanych przez marnotrawstwa
- Optymalizacja procesu za pomocą:
- poziomowania/balansowanie
- zmiany systemu kolejkowania
- wprowadzenia systemu ssącego
- zmiana sposobu wykonywania czynności
- zmiana sposobu podejmowania decyzji
- Kanban
- optymalizacja rozmieszczania stanowisk
- optymalizacja zapasów
IV. Tworzenie mapy stanu przyszłego – TO BE
- Stworzenie mapy stanu przyszłego dla wybranego procesu
- Stworzenie harmonogramu zmiany
- Przygotowanie planu zmiany
- Ciągłe doskonalenie strumienia wartości
- Tworzenie zespołu wdrożeniowego
- Zastosowania analizy PERTV. Procesy rozwiązywania problemów podczas tworzenia mapy stanu przyszłego
- Metody poszukiwania przyczyn źródłowych problemu
- Analiza przyczyn źródłowych i wprowadzenie działań korygujących
- Tworzenie standardu
- Uczestnicy nauczą się tworzyć mapy strumienia wartości.
- Uczestnicy będą potrafił zidentyfikować marnotrawstwa w procesie.
- Uczestnicy uświadomią sobie jak wielki potencjał tkwi w optymalizacji procesu.
- Uczestnicy będą umieli generować rozwiązania optymalizacyjne.
- Uczestnicy przećwiczą rozwiązywanie problemów w trakcie mapowania w oparciu o przyczyny źródłowe.
- Uczestnicy dowiedzą się jak zaplanować zmianę.
- Uczestnicy poznają techniki i narzędzia lean management stosowane w optymalizacji procesu oraz nauczą się je wykorzystywać w praktyce.
Szkolenie zorganizowane bardzo profesjonalnie. Warsztatowa metoda prowadzenia mocno aktywizowała grupę. Dobra organizacja, super dopracowana część praktyczna i przykłady z życia wzięte spowodowały, że będę chciał powiększać swoją wiedzę w tej dziedzinie.