Gdy pracowałem jako doradca finansowy pewnego dnia pewien trener przytoczył na szkoleniu taką oto historię.
Pewien agent ubezpieczeniowy był w bliskich relacjach koleżeńskich z Henrym Fordem. Uczestniczył w przyjęciach organizowanych przez tą rodzinę i był częstym gościem w domu u Fordów. Pewnego dnia dowiedział się, że Henry Ford ubezpieczył swój zakład produkcyjny na bardzo dużą kwotę. Wstrząsnęło to nim, ponieważ uważał za naturalne, że w tej sprawie Ford się do niego zwróci. Przy najbliższym spotkaniu zapytał go z pretensją w głosie, dlaczego nie ubezpieczył się u niego? Henry Ford odparł: „Ponieważ nigdy mnie o to nie prosiłeś”.
Ta krótka i prosta historia głęboko zapadła mi w pamięć. Dużo mocniej niż setki argumentów i godziny przekonywań aby brać polecenia. Zacząłem to po prostu robić, pamiętając puentę z tej historii. To znacząco wpłynęło na poprawę moich wyników w sprzedaży. Ze zdziwieniem stwierdziłem, że część Klientów nie ma z tym żadnego problemu i wręcz chętnie polecali mnie innym, kiedy czuli się dobrze obsłużeni.
Tak działa opowiadanie historii, zwane storytellingiem.
Storytelling staje się współcześnie kluczową i atrakcyjną formą przekazywania i utrwalania treści również w świecie sprzedaży. Najlepiej przygotowana merytorycznie i wzbogacona różnymi dodatkami wizualnymi prezentacja sprzedażowa może nie być tak mocno zapamiętywalna jak ta poparta adekwatnymi historiami, anegdotami, opowieściami. Warto nauczyć się storytellingu jeśli chcesz zwiększyć swoją skuteczność sprzedażową.