TWI – sztuka dawania instruktażu stanowiskowego

20.10.2021 - Katowice

“Zmiana nie zawsze oznacza poprawę, ale poprawa wymaga zmiany.”

Winston Churchill
Doświadczenie:

W Brainstorm Group odpowiada za zespoły organizujące wszystkie wydarzenia otwarte, takie jak: konferencje i szkolenia otwarte. Dodatkowo odpowiada za pracę i rozwój działu consultingu, oraz działu finansów. Najczęściej koordynuje projekty związane z zarządzaniem strategicznym, audyty oraz transformacje Lean. Jego przygotowanie trenerskie to ponad 1500 dni szkoleniowych. Doświadczenie consultingowe to koordynacja ponad 200 projektów doradczych w tym kilkudziesięciu transformacji Lean.

Jest absolwentem studiów MBA i wielu uznanych projektów rozwojowych.

Inni mówią o nim: inspiruje do działania, dba o ciągłe doskonalenie, zawsze znajduje rozwiązania, zaraża energią. Wolne chwile najczęściej spędza z rodziną w górach.

Relaksuje się grając na gitarze i uprawiając sport. Ważna jest dla niego realizacja celów własnych z poszanowaniem celów Klienta.

 

 

Sebastian Matyniak Sebastian Matyniak
Trener prowadzący szkolenie
Opis szkolenia

Gdy w październiku 1941 roku świat wszedł w nową fazę II wojny światowej, w USA powstało olbrzymie zapotrzebowanie na siłę roboczą aby produkować sprzęt wojskowy. Ponieważ znaczna część mężczyzn w wieku produkcyjnym została powołana do armii, przedsiębiorstwa musiały zatrudniać kobiety, młodzież bez doświadczenia w pracy w przemyśle. Wtedy właśnie powstał program rozwoju brygadzistów i mistrzów zwany TWI (Training Within Industry). Program miał na celu przyspieszenie rozwoju umiejętności kadry produkcyjnej poprzez stosowanie przez przełożonych sprawdzonych metod instruktażu stanowiskowego. Wiązała się z tym wiedza na temat etapów i stylów skutecznego uczenia ludzi dorosłych. W dalszej perspektywie TWI stał się podstawą Lean Management, powszechne początkowo stosowanym w japońskich przedsiębiorstwach. Toyota uczyniła program TWI swoją integralną częścią systemu Toyota Production System.

Jim Huntzinger określił rolę programu TWI przy wdrażaniu Lean Management, mówiąc: „Twoja firma nie stanie się Lean tylko praktykując program TWI, ale również nie będzie Lean bez programu TWI”.

Dla kogo?

Szkolenie kierowane jest dla przełożonych, kierowników i kadry, która udziela instruktażu stanowiskowego podwładnym. Podczas szkolenia uczestnicy poznają m.in  szczegółowe założenia instruktażu stanowiskowego i będą potrafili wcielić go w życie w swojej specyfice zawodowej.

* Zgodnie z regulaminem, zastrzegamy sobie możliwość zmiany trenera dedykowanego do przeprowadzenia szkolenia bez podawania jakichkolwiek przyczyn, na prowadzącego o takich samych kwalifikacjach, wiedzy i doświadczeniu, aby zapewnić odpowiedni poziom merytoryczny omawianych zagadnień.

Dzień 1
  • I. Wprowadzenie do tematu TWI - sprecyzowanie pojęć
    - Gra symulująca proces produkcyjny
    - Analiza rezultatów i działań w kontekście tego co wspierało zespół i co blokował? 
    - Model Instruktażu Stanowiskowego wynikający z gry
    - TWI – czym jest skąd pochodzi? 
    - Zastosowanie TWI we współczesnym biznesie 
    - Studia przypadku, przykłady

    II. Struktura programu TWI
    - Budowanie umiejętności instruowania pracowników 
    - Doskonalenie metod pracy w ramach TWI
    - Umiejętność budowania dobrych relacji z pracownikami w procesie instruktażu 
    - Zapewnienie bezpieczeństwa pracy w ramach TWI

    III. Metodyka uczenia ludzi dorosłych w ramach TWI
    - Specyfika nauczania dorosłych w miejscu pracy – czym różni się uczenie „na sali” od uczenia w pracy? 
    - Cykl Davida Kolba i jego implementacja do TWI
    - Uczenie się poprzez doświadczenie – główne założenia 
    - Refleksja i analiza przebytego doświadczenia 
    - Uprządkowanie doświadczenia w model teoretyczny
    - Pragmatyka procesu uczenia – przeniesie wniosków na miejsce pracy 
    - Style i preferencje w uczeniu się pracownika w miejscu pracy

    IV. Instruktaż stanowiskowy jako kluczowe narzędzie w programie TWI
    - Doświadczenie każdego etapu instruktażu w symulacji procesu produkcyjnego 
    - Opis bieżącej sytuacji w procesie TWI
    - Poprawna demonstracja prawidłowo wykonanego zadania 
    - Przeprowadzenie przez pracownika próby wykonania zadania 
    - Monitoring, kontrola i ciągłe doskonalenie wykonania zadania
    - Umiejętności „twarde” i „miękkie” przełożonego niezbędne na każdym etapie przeprowadzania instruktażu 
    - Najczęstsze błędy w prowadzeniu instrukcji metodą TWI

    V. Metoda IP w procesie TWI - wsparcie w eliminacji błędów przełożonego w instruktażu
    - Organizacja i logistyka szkolenia – ramy czasowe 
    - Przygotowanie podziału pracy w metodzie IP
    - Przygotowanie narzędzi, wyposażenia i materiałów, które będą potrzebne przy szkoleniu pracowników 
    - Przygotowanie stanowiska pracy do przeprowadzenia instruktażu

    VI. Rola informacji zwrotnej w instruktażu metodą TWI
    - Zasady udzielania informacji zwrotnej – czym jest a czym nie jest feedback? 
    - Struktura komunikatu zwrotnego w TWI
    - Budowanie kultury bieżącego feedbacku w procesie uczenia na stanowisku pracy 
    - Narzędzia pozytywnego wzmacniania – model doceniania i chwalenia UF, UFKO 
    - Narzędzia konstruktywnej krytyki – model FUKO
    - Model coachingowy w procesie uczenia – GROW
    - Model podsumowującej rozmowy oceniająco – rozwojowej pracownika w metodzie TWI

    VII. Doskonalenie metod pracy w ramach TWI
    - Gra symulacyjna – część 1
    - Podział  pracy na elementy składowe (czynności)
    - Analiza elementów wykonywanych czynności w aktualnej metodzie pracy 
    - Doskonalenie, i opracowanie nowej bardziej efektywnej metodę wykonywania pracy Wdrożenie nowej metody
    - Gra symulacyjna – część 2 – wdrożenie elementów udoskonalających

    VII. Cechy, kompetencje i rola lidera w programie TWI 
    - Cechy i kompetencje niezbędne w roli zarządzającego 
    - Cechy i kompetencje niezbędne w roli uczącego, instruktora
    - Elementy zbieżne i rozbieżne dla tych dwóch ról w procesie TWI
    - Kto może a kto nie powinien zostać liderem TWI w przedsiębiorstwie? 
    - Odpowiedzialność Lidera programie TWI

    VIII. Budowanie relacji z pracownikami w programie TWI
    - Skuteczna komunikacja programu do pracowników 
    - Wdrożenie systemu sugestii pracowniczych w programie 
    - Nagradzanie pracowników za zaangażowanie i postępy 
    - Świętowanie sukcesów
    - Docenianie i chwalenie za postępy w nauce
    - Budowanie otwartości i zaufania w relacji przełożony (instruktor) a pracownik (uczeń)

Korzyści
  • Uczestnicy zdobędą wiedzę na temat programu TWI i poznają kluczowe zastosowania tej metody w przemyśle i usługach.
  • Uczestnicy zdobędą umiejętności efektywnego uczenia pracowników z wykorzystaniem metodologii uczenia ludzi dorosłych.
  • Uczestnicy uświadomią sobie istnienie różnych stylów uczenia się i będą potrafili dostosować narzędzia i sposoby do danego stylu.
  • Uczestnicy poznają szczegółowe założenia instruktażu stanowiskowego i będą potrafili wcielić go w życie w swojej specyfice zawodowej.
  • Uczestnicy zdobędą praktyczną umiejętność doskonalenia umiejętności pracowników poprzez udzielanie regularnej i metodycznej informacji zwrotnej.
  • Uczestnicy uświadomią sobie możliwości doskonalenia procesu uczenia na stanowisku pracy i zyskają narzędzia oraz inspiracje do zaimplementowania ich we własnym środowisku pracy.
  • Uczestnicy dowiedzą się jakie cechy i kompetencje są niezbędne w procesie uczenia podwładnych na stanowisku pracy.
  • Uczestnicy będą potrafili zbudować dobrą relację z podwładnymi w trakcie TWI.
Uczestnik

Warsztatowa forma szkolenia skoncentrowana była na treningu praktycznych umiejętności, trener prowadzący przekazywał wiedzę w sposób prosty i zrozumiały dla uczestników, a jego merytoryczna i praktyczna wiedza widoczna była od samego początku prowadzenia warsztatów. Szkolenie w 100 % godne polecenia.

Najbliższa edycja szkolenia

20.04.2021 / Olsztyn
data / Miasto
990,00 PLN
cena netto / os.