I. Wprowadzenie do tematu TWI - sprecyzowanie pojęć
- Gra symulująca proces produkcyjny
- Analiza rezultatów i działań w kontekście tego co wspierało zespół i co blokował?
- Model Instruktażu Stanowiskowego wynikający z gry
- TWI – czym jest skąd pochodzi?
- Zastosowanie TWI we współczesnym biznesie
- Studia przypadku, przykłady
II. Struktura programu TWI
- Budowanie umiejętności instruowania pracowników
- Doskonalenie metod pracy w ramach TWI
- Umiejętność budowania dobrych relacji z pracownikami w procesie instruktażu
- Zapewnienie bezpieczeństwa pracy w ramach TWI
III. Metodyka uczenia ludzi dorosłych w ramach TWI
- Specyfika nauczania dorosłych w miejscu pracy – czym różni się uczenie „na sali” od uczenia w pracy?
- Cykl Davida Kolba i jego implementacja do TWI
- Uczenie się poprzez doświadczenie – główne założenia
- Refleksja i analiza przebytego doświadczenia
- Uprządkowanie doświadczenia w model teoretyczny
- Pragmatyka procesu uczenia – przeniesie wniosków na miejsce pracy
- Style i preferencje w uczeniu się pracownika w miejscu pracy
IV. Instruktaż stanowiskowy jako kluczowe narzędzie w programie TWI
- Doświadczenie każdego etapu instruktażu w symulacji procesu produkcyjnego
- Opis bieżącej sytuacji w procesie TWI
- Poprawna demonstracja prawidłowo wykonanego zadania
- Przeprowadzenie przez pracownika próby wykonania zadania
- Monitoring, kontrola i ciągłe doskonalenie wykonania zadania
- Umiejętności „twarde” i „miękkie” przełożonego niezbędne na każdym etapie przeprowadzania instruktażu
- Najczęstsze błędy w prowadzeniu instrukcji metodą TWI
V. Metoda IP w procesie TWI - wsparcie w eliminacji błędów przełożonego w instruktażu
- Organizacja i logistyka szkolenia – ramy czasowe
- Przygotowanie podziału pracy w metodzie IP
- Przygotowanie narzędzi, wyposażenia i materiałów, które będą potrzebne przy szkoleniu pracowników
- Przygotowanie stanowiska pracy do przeprowadzenia instruktażu
VI. Rola informacji zwrotnej w instruktażu metodą TWI
- Zasady udzielania informacji zwrotnej – czym jest a czym nie jest feedback?
- Struktura komunikatu zwrotnego w TWI
- Budowanie kultury bieżącego feedbacku w procesie uczenia na stanowisku pracy
- Narzędzia pozytywnego wzmacniania – model doceniania i chwalenia UF, UFKO
- Narzędzia konstruktywnej krytyki – model FUKO
- Model coachingowy w procesie uczenia – GROW
- Model podsumowującej rozmowy oceniająco – rozwojowej pracownika w metodzie TWI
VII. Doskonalenie metod pracy w ramach TWI
- Gra symulacyjna – część 1
- Podział pracy na elementy składowe (czynności)
- Analiza elementów wykonywanych czynności w aktualnej metodzie pracy
- Doskonalenie, i opracowanie nowej bardziej efektywnej metodę wykonywania pracy Wdrożenie nowej metody
- Gra symulacyjna – część 2 – wdrożenie elementów udoskonalających
VIII. Cechy, kompetencje i rola lidera w programie TWI
- Cechy i kompetencje niezbędne w roli zarządzającego
- Cechy i kompetencje niezbędne w roli uczącego, instruktora
- Elementy zbieżne i rozbieżne dla tych dwóch ról w procesie TWI
- Kto może a kto nie powinien zostać liderem TWI w przedsiębiorstwie?
- Odpowiedzialność Lidera programie TWI
IX. Budowanie relacji z pracownikami w programie TWI
- Skuteczna komunikacja programu do pracowników
- Wdrożenie systemu sugestii pracowniczych w programie
- Nagradzanie pracowników za zaangażowanie i postępy
- Świętowanie sukcesów
- Docenianie i chwalenie za postępy w nauce
- Budowanie otwartości i zaufania w relacji przełożony (instruktor) a pracownik (uczeń)