W każdej dziedzinie naszego życia mamy do czynienia z ryzykiem. Dotyczy to zarówno sfery prywatnej jak i zawodowej. Zarządzanie firmą, instytucją, fundacją wiąże się bezpośrednio z identyfikacją, kalkulacją i podejmowaniem ryzyka. Szczególnie, że nasze otoczenie biznesowe staje się coraz bardziej zmienne, nieprzewidywalne, złożone i wieloznaczne. Naszą naturalną reakcją na perspektywę ryzyka jest ochrona przed nim. Szukamy odpowiedzi na pytanie, jak się zabezpieczyć przed ryzykiem? Jak rozróżnić podejmowanie ryzyka od ryzykanctwa i brawury? Czy reagować na bieżąco? Czy zbudować system wczesnego ostrzegania i reagowania adekwatnie do podjętego ryzyka? To szkolenie dostarczy wiedzy, umiejętności oraz narzędzi do tego, aby właściwie zarządzać ryzykiem w firmie i umiejętnie je kontrolować.
Zarządzanie ryzykiem
Szkolenie dedykowane jest kadrze zarządzającej, chcącej poszerzyć swoje kwalifikacje w tej dziedzinie.
* Zgodnie z regulaminem, zastrzegamy sobie możliwość zmiany trenera dedykowanego do przeprowadzenia szkolenia bez podawania jakichkolwiek przyczyn, na prowadzącego o takich samych kwalifikacjach, wiedzy i doświadczeniu, aby zapewnić odpowiedni poziom merytoryczny omawianych zagadnień.
- Uczestnicy uporządkują sobie i ujednolicą pojęcia związane z ryzykiem w firmie.
- Uczestnicy poznają i zrozumieją etapy zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwie.
- Uczestnicy zdobędą umiejętności identyfikacji ryzyka przy pomocy poznanych narzędzi.
- Uczestnicy będą potrafili dokonać rzetelnej analizy ryzyka w swojej firmie.
- Uczestnicy uświadomią sobie wagę działań prewencyjnych w eliminacji bądź redukcji ryzyka.
- Uczestnicy poznają strategie reagowania w sytuacji kryzysowej.
- Uczestnicy będą potrafili skutecznie monitorować i kontrolować ryzyko.
- Uczestnicy doświadczą uczestnictwa w procesie tworzenia systemu zarządzania ryzykiem w oparciu o poznane metody.
I. Czym jest ryzyko w realiach biznesowych?
- Definicja ryzyka w realiach procesowych i projektowych
- Rodzaje ryzyka i obszary ich występowania
- Struktura podziału ryzyka
- Proces zarządzania ryzykiem w projektach
- Planowanie zarządzania ryzykiemII. Zarządzanie ryzykiem
- Identyfikacja ryzyka
- Analiza ryzyka
- Planowanie reakcji na ryzyko
- Kontrola i monitorowanie ryzyk
- Role i odpowiedzialności w zarządzaniu ryzykiemIII. Identyfikacja ryzyka
- Analiza czynników wpływających negatywnie i pozytywnie na realizację celów strategicznych firmy
- Jak dopasować sposób identyfikacji ryzyka do specyfiki funkcjonowania przedsiębiorstwa?
- Wpływ strategii, kultury organizacyjnej oraz struktury organizacyjnej firmy na rodzaje wystąpienia ryzyka
- Wewnętrzne źródła informacji o ryzykach ze strony kadry menedżerskiej i pracowników
- Narzędzia pozyskiwania informacji o ryzykach:
- wywiady
- ankiety
- warsztaty i burza mózgów
- wyniki kontroli i audytów
- Metoda delficka
- Analiza ryzyk wewnętrznych w zakresie strategii, organizacji i pracowników
IV. Analiza ryzyka
- Narzędzia analizy jakościowej ryzyka
- Narzędzia analizy ilościowej ryzyka
- Zmienne istotne w ocenie poziomu ryzyka
- Wpływ poszczególnych rodzajów ryzyk na różne obszary biznesu
- Identyfikacja czynników działających prewencyjnieV. Planowanie reakcji na ryzyko
- Równowaga miedzy kosztami redukcji ryzyka a jego skutkami
- Strategie reakcji na ryzyko
- unikanie
- przeniesienie ryzyka na inny obszar
- łagodzenie
- akceptacja
- Charakterystyka szczegółowa poszczególnych reakcji na ryzyko
- Rezultaty procesu planowania reakcji na ryzykoVI. Monitorowanie i kontrola ryzyka
- Analiza i obserwacja zarejestrowanych ryzyk
- Implementacja planów reakcji na ryzyko
- Analiza skuteczności wdrożonych planów reakcji na ryzyko
- Korekta i bieżąca modyfikacja planów reakcji na ryzyko
- Raportowanie i dokumentowanie występujących ryzykVII. Budowa systemu, procesu zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwie
- Praca warsztatowa, której celem jest zbudowanie systemu zarządzania ryzykiem w firmie z uwzględnieniem wszystkich
poznanych metod i narzędzi
“Zmiana nie zawsze oznacza poprawę, ale poprawa wymaga zmiany.”
Najbliższe szkolenia
Sebastian Matyniak to wybitna postać w świecie biznesu, łącząca umiejętności inwestora z doświadczeniem konsultanta. Jako Prezes zarządu Brainstorm Group, nie tylko inwestuje w spółki z różnych sektorów, takich jak Hi-tech czy nieruchomości, ale również wprowadza innowacje i realizuje własne idee biznesowe. Posiada bogate doświadczenie w pracy z setkami firm, w których prowadził transformacje i szkolenia.
Absolwent studiów MBA i wielu programów rozwojowych, znany jest z pasji do negocjacji i lean management. Jego firmy cieszą się ponadprzeciętnym wzrostem, a on sam zyskał reputację inspirującego lidera, który dba o ciągłe doskonalenie i efektywne rozwiązania. Sebastian Matyniak, dzięki swojemu zaangażowaniu w Brainstorm Group i szerokiej działalności inwestycyjnej, uosabia połączenie doświadczenia biznesowego z innowacyjnością. Jego sukces w różnych branżach, skuteczność w negocjacjach i pasja do filozofii lean management czynią go nie tylko skutecznym inwestorem, ale także źródłem cennego ‘smart money’.
Dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu, Sebastian Matyniak jest nie tylko finansistą, ale również mentorem i strategiem, wspierającym rozwój biznesowy swoich inwestycji. Więcej informacji o jego osiągnięciach można znaleźć na stronie Brainstorm Group.