Przedsiębiorstwa dążą do poprawy efektywności podejmowanych działań i osiągnięcia określonych celów strategicznych. Strategia przekłada się na działanie operacyjne, a ich efektywność musi być mierzona. Śledzenie kluczowych KPI pozwala nie tylko monitorować wydajność procesów, ale także podejmować działania naprawcze.
Wprowadzenie systemu KPI pozwala na poprawę i ulepszenie w procesie zarządzania organizacją, co ma bezpośredni wpływ zarówno na ogólne koszty działalności, jak i zadowolenie klientów. W tradycyjnym modelu najważniejsze są zazwyczaj wyniki finansowe. W nowocześnie zarządzanych przedsiębiorstwach, zwraca się także uwagę na inne obszary działalności organizacji i działania, które przekładają się na bardziej efektywną pracę, zwiększenie zadowolenia pracowników, satysfakcję klientów, a ostatecznie – również wyniki finansowe.
„Jeśli nie możesz czegoś zmierzyć, nie możesz tym zarządzać”. – Peter Drucker